Ania Kruk

Wojciech Kruk: 5 cech niezbędnych do prowadzenia własnego biznesu.

Witam w kolejny piątek! Od samego początku miałam w głowie pomysł, żeby na moim blogu pojawiały się od czasu do czasu inne Kruki. Dziś pierwszy tekst z tej serii, i moim gościem specjalnym jest tata – Wojciech Kruk, twórca sukcesu marki W.Kruk, przedstawiciel czwartego pokolenia naszej rodzinnej, kruczej firmy. Wykorzystując taty długoletnie doświadczenie w biznesie, pytam się go o 5 cech, nad którymi warto pracować, jeśli chcesz prowadzić własny biznes. Oddaję głos tacie i zaczynamy!

Wojciech Kruk, o 5 cechach niezbędnych do prowadzenia własnego biznesu

1. OPTYMIZM
Optymizm to pozytywne myślenie, wytrwałość i wiara we własne siły. Bez tego nie warto zaczynać. Zaczynając, musisz wierzyć w sukces przedsięwzięcia. Jeśli ty sam w nie nie wierzysz, to jak chcesz przekonać do niego klientów lub Twoich współpracowników? Porażki? Pewnie, będą się zdarzać. Ważne, żeby z nich wyciągnąć wnioski, podnieść się i iść dalej. Jeśli uważasz, że w życiu nic Ci się nie udaje, że cały świat się na Ciebie obraził, a ci którzy odnieśli sukces to kombinatorzy i przewalacze - to nie zmotywuje Cię do działania. Sukces buduje się małymi krokami, działając, a nie siedząc na kanapie. Świat sam do Ciebie nie przyjdzie, to Ty musisz go zdobyć.

2. ZARADNOŚĆ
Nie od razu Rzym zbudowano. Nie zaczniesz prowadzić firmy od zatrudnienia zespołu specjalistów, którzy zrobią za Ciebie wszystko. Na początku zespół jest mały, a szef musi zajmować się wszystkim. I nie można się na to obrażać, myśleć „jestem ponad to”. Czasem przydatne są najprostsze umiejętności: przykładowa wymiana żarówki. Firma na początku nie zarabia na tyle, żeby do każdego drobiazgu wołać fachowca, każdy projekt zlecać agencji. Trzeba umieć ocenić gdzie warto zainwestować pieniądze, a co można zrobić samemu. Radzić sobie z tym co mamy, i szukać rozwiązań. Pewnie, fajnie byłoby mieć wielki budżet i sztab specjalistów. Ale tak nigdy nie jest na początku. Przebiją się ci, którzy umieją sobie radzić, mimo ograniczeń.

3. UMIEJĘTNOŚĆ PRZEWIDYWANIA, WYOBRAŹNIA
W każdym biznesie trzeba podejmować decyzje i umieć przewidzieć ich skutki. To chyba najtrudniejsza część prowadzenia firmy, bo z decyzjami wiąże się odpowiedzialność. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz własny biznes, to najczęściej nie ma żadnej wyższej instancji, do której mógłbyś się odwołać. Nikt za Ciebie tego nie zrobi. Pracownik może przyjść się spytać: co, jak i czy na pewno. Szef może pytać o radę, ale decyzja i jej konsekwencje - leżą po jego stronie. I tak, jak w grze w szachy mistrzowie potrafią przewidywać wiele ruchów do przodu, i na każdy planować kontrę – tak umiejętność przewidywania jest kluczowa w biznesie. Początkujący gracz nie zauważa tych zależności i często dostaje mata w kilku ruchach. Z czasem uczysz się działać bardziej długofalowo, budować strategię, przewidywać reakcję zespołu. Ważna jest spójność i konsekwencja. Nie można działać chaotycznie i ciągle zmieniać zdanie. Żeby móc ocenić trafność decyzji, często potrzebny jest czas. Wtedy możemy albo dalej je rozwijać lub się z nich wycofać.

4. OBOWIĄZKOWOŚĆ i ZAANGAŻOWANIE
Może powiem coś oczywistego. Dorosłe życie, a za tym praca, to nie tylko przyjemności, ale również obowiązki. Prowadząc firmę, oprócz rzeczy, które lubisz, które są dla Ciebie wyzwaniem, z których czerpiesz satysfakcję – musisz wykonywać również szereg innych obowiązków, dużo mniej ekscytujących. Nie uciekniesz przed tym. Szczególnie jako szef – kiedy musisz swoim zachowaniem dawać przykład innym. Na bardzo dosłownym przykładzie: sklep lub restaurację trzeba otworzyć o odpowiedniej godzinie. Nie można na drzwiach powiesić kartki: „dzisiaj nie pracuję, bo mi się nie chce”. Klient nie będzie czekał, aż Tobie minie zły humor. Jeśli nie przywitasz go uśmiechem, pójdzie do konkurencji. W pracy trzeba być uczciwym, obowiązkowym i zaangażowanym w to, co robisz. Tylko tak przekonasz klientów do siebie. A sukces firmy zależy właśnie od nich. Dobry produkt, usługa, w które wkładasz serce, przełoży się na zadowolonych klientów, którzy do Ciebie wrócą. Czasem naprawdę małe niuanse decydują o decyzjach odbiorców czyli o naszym sukcesie.

5. ZDOBYCIE WIEDZY i DOŚWIADCZENIA
Trudno o duże doświadczenie, kiedy jesteś młody i dopiero zaczynasz (mimo, że ciągle w ogłoszeniach o pracę pada sformułowanie „szukam młodego z dużym doświadczeniem”). Skąd je wziąć w takim razie? Tu nie chodzi o jakąś kosmiczną wiedzę czy wieloletnie doświadczenie. Tylko zwykłe, rzetelne, przygotowanie się do projektu. Przecież przyznacie, że jeśli ktoś chce otworzyć pub, to nie wystarczy, że powie „Ja się na tym znam, bo często do różnych barów chodziłem na piwo”. Najpierw należy poznać taki interes od podszewki. Wiedzieć jak funkcjonuje kuchnia, jak składać zamówienia na zaopatrzenie, popracować trochę za barem, wiedzieć czego oczekują klienci. Następny krok, to analiza – trzeba usiąść i się zastanowić, zrobić plan działania. Rzucać się na głęboką wodę i otwierać swój biznes, jeśli wiesz, że masz pomysł i determinację (ważne!), żeby stworzyć lepszy i ciekawszy pub, który odbierze klientów konkurencji i przyciągnie ich do nas. Dlaczego? Bo jeśli wystartujesz bez przygotowania, to Twoje błędy (a każdy z nas popełnia błędy) będą Cię drogo kosztować. Naprawdę, lepiej jest się uczyć, tracąc cudze pieniądze niż swoje…

Tak naprawdę prowadzenie biznesu to bardzo prosta rzecz, przecież na świecie istnieją miliony firm – powiedzą niektórzy i otworzą swoją firmę. I dobrze, bo wiara przenosi góry. Jeśli spróbujesz, to może Ci się uda, jeśli nie spróbujesz, to na pewno Ci się nie uda.
Tylko po założeniu firmy, zaczynamy zmagania z rynkiem – a to już nie jest takie proste. Gdyby było, wszyscy byśmy byli milionerami. Co może Ci się przydać? Na pewno te pięć cech, które wymieniłem. Trochę szczęścia. Mądre wybieranie ludzi, z którymi współpracujesz. Prawda jest taka, że aby odnieść sukces w biznesie, trzeba po prostu być lepszym od konkurencji. A co znaczy lepszy, to już każdy musi sobie sam odpowiedzieć.

Pozdrawiam,
Wojciech Kruk
Trwa ładowanie komentarzy...